• Bestuurlijk verantwoordelijk
  • Muzikaal verantwoordelijk
  • Website beheerder

het bestuur

voorzitterCC  vice-voorzitter CC secretaris CC penningmeester CC bestuurslid CC

  • voorzitter: Ritine Zimmermann
  • vice-voorzitter: Rieneke Spijkers
  • secretaris: Ilma Jansen
  • penningmeester: Hans Boers jr.
  • bestuurslid: Marianne Kurvers

contactpersonen GGK

contactpersoon alten GGK 

  • voor de sopranen: vacant
  • voor de alten: Yvonne Bakker
  • voor de tenoren en de bassen: vacant

orkest-aangelegenheden

contactpersoon orkest GGK contactpersoon orkest GGK

redactie koorwijzer

      • Rieneke Spijkers
      • Henk Beijers

redactie contactblad 'Koorwijzer'

redactie koorwijzer

      • Henk Beijers

bibliothecaris

bibliothecaris bibliothecaris

    • Karin van Esch
    • Marianne Kurvers

de dirigent van het GGK - Mark van Platen

uit wikipedia)

Mark studeerde af in de vakken KoordirectiePiano en Orgel aan het Conservatorium van Tilburg bij Cees Rotteveel, Ton Demmers en Maurice Pirenne. In 1992 behaalde hij het diploma Orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Ed Spanjaard.

Werk]

Naast diverse activiteiten als piano, orgel- en theoriedocent, begeleider en Correpetitor van solisten en koren, dirigentvan diverse koren en concertorganist is van Platen werkzaam als componist. Behalve voor film (in 2004 ontving hij tijdens het Utrechts Filmfestival het Gouden Kalf voor de beste filmmuziek voor de film Kees de jongen)[1] schrijft hijinstrumentale en vocale werken voor uiteenlopende bezettingen. Voor het vocaal ensemble The Gentlemen Singers uitTsjechië heeft hij voorjaar 2008 een compositie geschreven en 3 Nederlandse volksliederen bewerkt.[2] Deze werken werden als premiëre uitgevoerd in Concertgebouw de Vereeniging in Nijmegen. Verdere uitvoeringen waren in Laren, Ravenstein en Amsterdam. Ook componeerde hij in mei van dat jaar een mis in opdracht van Het Nederlands Gregoriaans Festival ten behoeve van de Schola in Haarlem, Utrecht en Den Bosch.[3]

In het najaar van 2009 componeerde/arrangeerde Mark van Platen in opdracht van het Nederlands Blazers Ensemblein samenwerking met The Ashton Brothers. Deze muziek, met als uitgangspunt Midsummernightsdream was te beluisteren in diverse Nederlandse Theaters en Concertzalen. In juni 2011 werd een compositie van Mark van Platen, in opdracht van Kamerkoor Venus uit Utrecht onder leiding van Gijs Leenaars, uitgevoerd. Ook componeerde van Platen vanaf eind jaren negentig de muziek voor 5 grote muziek-theaterprodukties.[4] In maart van dit jaar componeerde hij in opdracht van Capella Frisiae onder leiding van Leenaars ‘nieuwe passiemuziek’ : ‘Attendite et videte’.[5]

dirigent GGK

de organist van het GGK - Thed van de Aker

Thed van den Aker is geboren in 1954 te Boxtel.
Hij beoefent muziek louter als liefhebberij. Hij volgde tot 1985 orgellessen bij Joop Felix, Louis Toebosch en Kees van Houten.
In 1973 en 1974 was hij winnaar van het "Brabants Orgelconcours voor Amateurs" in Boxtel. In 1974 was hij eveneens winnaar van het "PAN-orgelconcours" (voor studenten) in Nijmegen, en in 1975 van het "Domstad orgelconcours" in Utrecht.
Intussen is hij al ruim 40 jaar organist van de H.Hartkerk te Boxtel.
In 1979 behaalde hij zijn artsexamen en sinds 1985 is hij als huisarts werkzaam in Best.
organist GGK

de dirigent van de Schola - Theo de Wijs

Door Maarten Kroese - Klaverblad 3 oktober 2012
Toen hij vanuit zijn geboorteplaats Oosterbeek na de basisschool in 1941 naar het klein seminarie in Arpeldoorn ging, speelde hij al goed piano. "In ons gezin met 12 kinderen moest iedereen piano leren spelen. Gewoon doorschuiven en nadoen wat de ander deed. Toen er een vacature was voor organist in de kerk van het seminarie, werd ik daarom naar voren geschoven. “Theo kan dat wel.” Orgel is iets anders dan piano, dus kreeg ik in de zomervakantie een maand orgelles in de Eusebiuskerk in Arnhem. Daarna begeleidde ik iedere dienst, vanaf mijn veertiende. Ondertussen volgde ik lessen muziektheorie."
"Rond mijn 18e werd mij gevraagd of ik een kerkkoor wilde leiden. In die tijd bestond dat alleen voor mannen en jonge jongens. Een keer in de week repeteerden wij. In overleg met de pastoor heb ik later ook vrouwen aan het koor toegevoegd. Een hele verandering, die maar schoorvoetend werd geaccepteerd. Het dirigeren bleek me trouwens goed te liggen. Al gauw werd ik gevraagd bij andere koren.”

Theo de Wijs maakte het seminarie niet af, maar ging liever naar het gymnasium. Daarna werkte hij in de steenindustrie en belandde vervolgens bij het toenmalige Ministerie van Maatschappelijk Werk onder leiding van Marga Klompé. Hij klom er op tot de functie van Inspecteur Bejaardenoorden. In verband met die baan verhuisde hij in 1965 naar St. Michielsgestel. “Ook hier werd ik direct gevraagd als organist en dirigent. In ’69 kwam ik bij de Heilig Hart Kerk in Vught. In het begin was er één koor, later heb ik het gesplitst. Een groot en een klein gemengd koor, een dameskoor en een Gregoriaans koor. Zo kon ik iedere zondag muziek ‘leveren’ en hadden de koorleden regelmatig een weekend vrij. Meestal begeleidde ik alleen op het orgel, op hoogtijdagen kwamen er andere musici bij. Prachtige uitvoeringen hebben we gehad. In de vakantie -als het koor weg was- organiseerde ik ‘Volkszang Plus’ dagen. Dan zong de gemeente zelf, ondersteund door een paar instrumentalisten. Daar kwamen veel mensen uit de regio op af. Lekker samen zingen!”
Terugkijkend noemt Theo de Wijs als grootste deugd voor een dirigent ‘geduld’. “Om je klankideaal te bereiken moet je steeds bezig blijven. Kneden en schaven. Als dirigent ben je nooit klaar.”
dirigent schola

jan van duren

  • Beheerder: Jan van Duren
  • Lid van Cantamus Corde sinds november 2005

Klik op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en VERZEND je bericht naar de beheerder.